Kategorier
Aktivisme

En kulsort biografreklame

Jeg gik hjem fra biografen med en nagende usikkerhed.
Vi har hørt, at vi flyver som aldrig før, og at rekordmange var afsted i efterårsferien.
Er vi seniorer med til at drive den udvikling? På trods af klimakrisen og på trods af vores egne børn og børnebørns klimabekymring? Læs mere

Sig det videre...
Annegrethe Jørgensen

For 7 år siden gjorde flere rejseselskaber, hvad de kunne, for at få os seniorer til at tage hele famili­en med på charterferie med sloganet ”Hold din fest i sydens sol”. Men allerede dengang vidste vi jo godt, at flyrejser ikke er godt for klimaet. Det blev jeg så frustreret over, at det blev til Bedste­for­æl­d­renes Klimaaktion.

Nu har jeg så været i biografen og set en reklamefilm, som slår de gamle annoncer med flere læng­der. Den viser et par bedsteforældre, som facetimer familien derhjemme for at fortælle om deres rejser i hele ver­den. Fra Istanbul til Sydafrika og en jungle i Sydøstasien og i godt champagne-belagt selskab med andre seniorer.

Det er nemt at identificere sig med reklamen, som er fra rejsebureauet ”Viktors Farmor”. For hvem har ikke prøvet at facetime med familien og kæmpe for at forstå, hvad børnebørnene siger? Det gør de så ikke, bedsteforældrene her. De har ikke tid til reel kontakt, de skal bare vise rejseeventyret frem. Og alle­re­de her hopper kæden af, så det hele bliver små-absurd.

Men jeg gik hjem fra biografen med en nagende usikkerhed. Vi har hørt, at vi flyver som aldrig før, og at rekordmange var afsted i efterårsferien. Er vi seniorer med til at drive den udvikling? På trods af klimakrisen og på trods af vores egne børn og børnebørns klimabekymring? Er reklamens billede af os sandt?

Nej!!! Eurostat’s statistikker har ikke uld i munden. De viser, at seniorer (55 år og ældre) fylder me­re og mere i den gruppe, som ikke deltager i turisme. Det store skred skete i årene mellem 2016 og ’19, måske på grund af den første alvorlige klimahændelse herhjemme. Tørke-som­meren i ’18. Og tendensen har holdt sig, så ældre i 2022 – godt på den anden side af corona’en – stod for ca. 1/3 af dem, der ikke deltog i turisme.

4.708 ton CO2 ud i atmosfæren

Alligevel har der sikkert været mange grå hoveder blandt de rejseglade i Kastrup i efterårsferien, for vi seniorer er lige så forskellige som alle andre. Men billedet er klart! Vi er mange, der har læst skrift­en på væggen og fundet mere bæredygtige måder at holde ferie. Biografreklamen er rejsebureauets for­søg på at vinde os tilbage i folden! Kulsort reklame for en aktivitet, som udleder alt for meget CO2 i en tid, hvor vi ikke kan tillade os det.

2 ton og 354 kg. CO2 lænser de ud i atmosfæren, bedsteforældrene, når de rejser Ka­strup­-Ho Chi Minh City t/r! 4.708 ton for dem begge to. Deres børnebørn vil korse sig, når de når skels­år og alder!

Og hvad kan man så gøre ved dét, hvis man gerne vil være den bedste version af sig selv i tiden og verden?

Først og fremmest må vi blive i sporet med de gode og meget mere bæredygtige ferier. Min 70-årsdag fejrede vi på et feriecenter i Midtjylland. Dén ferie snakker børnebørnene stadig om, og den korte af­stand hjemmefra betød, at min meget gamle mor også kunne være med.

Og lad os så begynde at snakke om forbud mod reklamer, der prøver at holde os fast i klima­skadelige aktivite­ter og forbrug. Fra rejsebureauer som ”Viktors Farmor” der lokker med rejser til Langborti­stan og forlængede weekender til alt for fjerne rejsemål. Det kan også være reklamer for krydstogt­rejser, ben­zin- og die­sel­biler, fast fashion og plastikting, vi kan undvære. Haag i Hol­land viser vej­en med et reklame­forbud fra januar mod fossile brændsler. Hvilken by i Danmark føl­ger først efter? Godt em­ne til KV-valgkampen i ’25, ikke?

Bedsteforældrenes KlimaAktion har ikke levet forgæves i de 7 år, siden bevægelsen kom til ver­den. De seje bedsteforældre har spillet en vigtig rolle for at vi er mange, som bekymrer os om bør­nene og Jordens fremtid og vil være med til at sikre den.

Men tiden er kommet til at modarbejde dem, som modarbejder omstillingen! ”Viktors Farmor”, som spiller uskyldige med et navn, der kun er et figenblad over skamløst profitjag. Reklamebu­reauet ”FS2 reklame” (dem med giraffen), som hjælper skidtet ud i biograferne. Og mange andre, desværre …

Hvis jeg ser den her reklamefilm igen, tror jeg sør’me at jeg rejser mig op og buuuuuuh’er!

(Debatindlægget var i Avisen Danmark 7.11. 2024 og bringes her med tilladelse fra debatredaktør Lasse Witt.)

Sig det videre...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.